Když barvy na talíři zaujmou a prospějí našemu zdraví.

Zdravým okem vnímáme až 80 % informací kolem nás a vidíme svět v barvách. Dík za barevné vidění patří našim fotoreceptorům, konkrétně čípkům, kterých je v každé sítnici oka kolem 6ti milionů. Barvy ovlivňují naše nákupní chování při pořizování oblečení, nábytku, šperků, kosmetiky a mimo jiné také potravin.

Bylo prokázáno, že jídlo, které je barevnější, působí na naše smysly jako chutnější. Jídlo lákající pohledem v našem těle spouští sekreci slin (nervovou aktivací parasympatiku) a zažívací trakt se začne připravovat na trávení.

Jíme očima.

Jídelníček má být pestrý. Je to jedna ze zásad správné výživy, na které se shodne většina odborné veřejnosti zabývající se výživou člověka. Dosáhnete jí mimo jiné tím, že se budete snažit jíst co nejširší škálu barevných potravin – od žlutých až po fialové. Tělu tak zabezpečíte širokou škálu minerálních látek, vitaminů a antioxidantů.

Barvy přirozené, barvy umělé.

Jíme sice očima, ale jako spotřebitelé máme určitá očekávání od barev potravin. Bílý jogurt, červené rajče, růžová šunka. Jinými barvami nás prodejci jen těžko zaujmou a nebo si na ně dlouho zvykáme. Při výrobě potravin lze používat pouze schválená barviva a všechna schválená barviva jsou zdraví neškodná. Některá z nich mají své limity pro použití v určitých skupinách potravin. Barviva jsou ve složení potravin označována příslušným E-kodem přídatné látky (E100 – E180) a názvem.

Prospívají zdraví?

Přírodní barviva obsažené přirozeně v ovoci a zelenině mohou mít pozitivní vliv na naše zdraví. Jedná se zejména o chlorofyl, karotenoidy, anthokyany a betanin.

  • Chlorofyl je zelený pigment, nacházející se v zelených částech rostlin. V přírodě je jeden z nejrozšířenějších. Nepoužívá se při barvení až tak často, protože je nestabilní na světle a v kyselém prostředí. Má pozitivní vliv na některé funkce organismu – metabolismus, dýchání, růst tkání a hojení ran. Podle některých studií pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.
  • Karotenoidy mají jedinečné fotoprotektivní a antioxidační vlastnosti. Poměrná část z přijatých karotenoidů se v těle přemění na vitamin A. Vyskytují se v mrkvi, meruňkách, melounu, rajčatech apod. Používají se k dobarvení všech typů potravin jako sýrů, jogurtů, limonád, cukrovinek, masa krevet a lososů.
  • Anthokyany mají nachové až modré zbarvení a jsou přítomné např. v bezu černém, borůvkách, černém rybízu, jahodách, červeném zelí. Pro své antioxidační a antibakteriální vlastnosti mají blahodárný účinek na tělo. Podle některých studií mohou mít vliv na snížení hladiny cholesterolu, ochranu a regeneraci jater. Nalézají uplatnění při barvení zmrzlin a dalších sladkostí, limonád, mléčných výrobků.
  • Betanin se nachází přirozeně v červené řepě. Betaniny mají antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Používají se k barvení nápojů, mléčných a masných výrobků, bonbónů i zmrzlin.

Výhody a nevýhody přírodních barviv

Syntetická tzn. umělá barviva nejsou dnešní společností příliš dobře přijímána. Trendem potravinářské technologie daný zájmem spotřebitelů je používat pouze barviva přírodní. Zdrojem takových přírodních barviv mohou být kurkuma, šafrán, mrkev, špenát, aronie, košenila, červec nopálový (tzv. košenila), karamelizovaný cukr, paprika, spirulina aj. Nevýhoda přírodních barviv je jejich vysoká cena, nižší stabilita díky které mohou reagovat s dalšími látkami v potravině, omezené podmínky skladování a nemožnost dosáhnout tak jemných odstínů jako při použití syntetických barviv. 

Závěr a co si zapamatovat:

  • Pokud Vám to Váš zdravotní stav umožňuje, jezte barevně. Mrkev, špenát, granátové jablko, lilek, pomeranč, borůvky aj. Pro své antioxidační vlastnosti hrají barviva roli v prevenci nejrůznějších onemocnění.
  • Použití potravinářských barviv odráží poptávku spotřebitelů/zákazníků. Nabízí se otázka: Kupovali bychom např. cukrovinky, které budou mít mdlou barvu?
  • Za přírodně barvené potraviny si připlatíte. Použití přírodních barviv zvyšuje cenu výsledného produktu a jejich technologické vlastnosti nejsou tak výhodné jako u těch umělých.

 

Použitý zdroj informací:

https://coopervision.cz/blog/barevne-videni-u-lidi

https://vesmir.cz/cz/on-line-clanky/2019/02/

https://www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E140

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *