Smažte s rozumem.

Smažíme často a rádi. V mekáči hranolky, raut bez řízků jako by nebyl a Vánoce nejsou výjimkou.

Není divu. Pokrm smažený ve 200 °C více voní a lépe chutná. Co není tolik potěšující – vyšším obsahem tuku zvýšíme kalorickou hodnotu potraviny. Není však důvod se smaženým pokrmům zcela vyhýbat. Čas od času nezaškodí…

Při samotném smažení se dá leccos vylepšit či pokazit. To znamená, že určitá opatření mohou snížit zdravotní riziko, které plyne z konzumace smažených porkmů na minimum.

Vybírejte správný tuk.

Tuky se liší složením, různým obsahem nasycených a nenasycených mastných kyselin. Naše tělo má rádo ty nenasycené – prospívají srdci a cévám. Neodolávají však vysokým teplotám. Nasycené mastné kyseliny vysokým teplotám odolávají perfektně, ale nejsou tolik vhodné pro náš organismus.

Chce to kompromis, olej s oběmi vlastnostmi. Řepkový olej a olivový olej rafinovaný – oleje, které jsou i při vysokých teplotách stabilní, nepřepalují se a po nutriční stránce jsou velmi výhodné.

Panenský olivový olej používejte pouze pro studenou kuchyni. Při smažení za vysokých teplot vznikají z drobných částeček olivové dužniny látky, které jsou pro tělo rizikové.

Slunečnicový olej, ač velmi oblíbený, je vhodný pouze na studenou kuchyni. Ke smažení ho nepoužívejte. Díky nevýhodnému poměru nasycených a nenasycených mastných kyselin špatně odolává vysokým teplotám.

Vysokým teplotám výborně odolává fritovací olej, pokrmové tuky a kokosový tuk – mají vysoký obsah nasycených mastných kyselin, ale po nutriční stránce žádná sláva. Přemíra těchto tuků jídelníčku zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárního onemocnění.

Máslo – ano i ne.

Máslo obsahuje podle potravinářské legislativy min. 80 % mléčného tuku. To znamená, že krom tuku obsahuje i vodu a bílkoviny původem ze smetany, které se při smažení přeměňují na tělu nebezpečné látky. Vhodnější pro smažení je máslo přepuštěné neboli ghee [ghí] . Nicméně po nutriční stránce obsahuje mléčný tuk spoustu cholesterolu, který při vysokých teplotách oxiduje a stává se tak mnohem rizikovějším.

Sádlo

Sádlo je na tom oproti máslu o trochu lépe – neobsahuje vodu ani bílkoviny, a cholesterol v menším množství. Tepelná stabilita sádla závisí na obsahu mastných kyselin. Čím je sádlo měkčí, tím obsahuje více nenasycených mastných kyselin – tím více je vhodnější z hlediska nutričního, ale tím méně odolává vysokým teplotám.

Teplota je důležitá věc.

Při smažení bychom neměli překračovat teploty nad 200 °C. Jakmile olej začne pěnit, je nutné ho vyměnit. Stejně tak ho vyměňte, pokud při smažení vzniká štiplavý tmavomodrý dým (tzv. bod zakouření). Fritovací hrnec má nespornou výhodu ve schopnosti automatické regulace teploty tak, že nedochází k přepalování. 

Závěrem…

Sečteno, podtrženo. Závěr dnešního sdělení je jasný: smažte na řepkovém oleji. Ušetříte se  látek, které jsou pro lidský organismus rizikové. Nesmažte však příliš často.

Užijte si Vánoc a u dalšího příspěvku na shledanou.

L.

 

Zdroj informací:

https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-vyzive/Smazena-jidla-chutnaji.-Vyber-vhodneho-tuku-a-regulace-teploty-je-nutny-zaklad__s10010x19343.html

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *