Miluj své tělo aneb cesta ke spokojenějšímu já.

Pokud žijete 24 hodin ve schránce, kterou nenávidíte, je téměř nemožné prožít šťastný a plnohodnotný život. Dnešní příspěvek bude zaměřen na vnímání našeho těla a na zlepšení postoje k němu.

Ideál krásy a porucha příjmu potravy. Jak to spolu souvisí?

Náš přístup k jídlu již dávno není řízen pocitem hladu nebo sytosti, ale zkreslenými představami o ideálním těle. V krátkosti si připomeňme, že dřívějším vrcholem krásy žen byly plné tvary. S dobou se ideály měnily. Ve dvacátých letech se objevila žena chlapeckého typu a v roce 1967 na titulní straně časopisu Vogue modelka Twiggy trpící mentální anorexií se 170 cm a 41 kg. Ideál vyhublosti přetrvával desítky let, na druhé straně výskyt obezity neustále narůstá. Nespočet žen v důsledku tlaku společnosti a médií drží striktní nevyvážené diety. Diety poškozují naše těla, jak psychicky tak fyzicky. Nedostává se nám potřebné množství energie a živin, a psychika je zatížená dodržováním striktního režimu, který nám není ani trochu příjemný. Striktní režim diety vede paradoxně k častému přejídání, které vedou k výčitkám, k pocitům neschopnosti se kontrolovat a k depresi z nespokojenosti s vlastním tělem. Vychováváme děti, které si hrají s panenkami Barbie s nereálnými tělesnými mírami. Žena s proporcemi Barbie by totiž při váze 60 kg musela měřit 210 cm. 

Blýská se na lepší časy…

Je dost možné, že se změny ideálu krásy dočkáme. Reklamní agentury a média jsou velmi často terčem kritiky za modelky s mentální anorexií. V boji proti poruchám příjmu potravy se objevují první vlaštovky, které zakládají organizace a centra zaměřená na komplexní služby v oblasti poruch příjmu potravy. Jedním z nich u nás je centrum Anabell, které funguje již 15 let. Ve spolupráci s Vlastinou Kounickou Svátkovou natočili video, které mě inspirovalo k napsání dnešního příspěvku. Ke zhlédnutí je zde.

Nejen v zahraničí roste zájem o XXL modelky. Ashley Graham, která má na kontě titulní stránku magazínu Elle, Vogue, Harpers Bazar a Glamour, se v USA stala ikonou plnoštíhlých žen. 

Proč se nemáme rádi? A kdo za to může?

Na svět přicházíme s pozitivním vztahem ke svému tělu. Negativní hodnocení sebe sama si vytváříme později. Hodnocení našeho těla posloucháme nejdříve od svých rodičů, od známých a dětí okolo sebe. Když slýcháváme jakákoliv tvrzení stále dokola, přijmeme je za své.

Všechno začíná u negativních poznámek dětí, a nemusí to být k postavě. Stačí, aby se děti posmívaly, že má dotyčný/á nemoderní triko, a dítě se ztotožnuje s negativním hodnocením, což se odráží na jeho vlastním sebehodnocení. Mezi další nevhodné vlivy okolí patří např. matka držící dietu, trenéři, učitelé tělocviku, později komentáře manžela atd. Člověk se později vyhýbá situacím, ve kterých si uvědomuje svůj vzhled – sport, plavání, tanec, nákup oblečení, společenské příležitosti, pohled do zrcadla, sexuální vztah. Vyhýbání se takovým situacím vede sice ke krátkodobému uvolnění od stresu, ale posiluje úzkostlivost daného jedince. 

Pozitivní vztah ke svému tělu se vyplatí!

Vnímání vlastního těla není založeno na realitě a objektivní skutečnosti, ale na pocitech, předsudcích, které automaticky přejímáte. Uvědomte si svoji cenu, své přednosti. Učte se mít rádi. Máte-li tělesnou hmotnost v normě či pod normou a trápíte se domnělými ,,špeky”, jedná se o kila navíc pouze ve Vaší mysli. Doporučuji se svěřit do terapie psychologovi, se kterým budete pracovat na přijetí vlastního já. Pokud je Vaše tělesná hmotnost nad normou a rádi byste docílili nějakého váhového úbytku, lidem, kteří mají o svém těle kladné mínění, jde hubnutí mnohem lépe. Budete-li o sobě mluvit jako o tlouštíkovi, myslet jako obézní a také se tak chovat, Vaše podvědomí se bude snažit, aby tomu tak bylo i ve skutečnosti. Vybavte si svoji postavu co nejživěji. Čím silnější bude představa o Vašem novém, štíhlejším já, tím jistější bude úspěch.

Jak si můžu pomoct už teď sama?

 ♥ Pečujte o sebe. Buďte tělu vděční za to, jakou službu pro Vás vykonává. Dopřejte si relax, uvolňující koupel, svíčky, masáž, návštěvu kadeřnice či kosmetičky. Dbejte o svůj zevnějšek.

 ♥ Nestoupejte na váhu každý den, jednou za týden to úplně stačí.

 ♥ Vykašlete se na diety. Vedou sice k rychlému úbytku tělesné hmotnosti, ale po návratu z dietního režimu zpět do starých kolejí, naberete všechna shozená kila zpět. Navíc se při dietě budete zaručeně cítit mizerně.

 ♥ Hýbejte se pro radost a zábavu, ne z donucení. Vyzkoušejte procházky v přírodě, výlety se svou drahou polovičkou, koupání, tanec apod.

 ♥ Nevyhýbejte se situacím, které jsou pro Vás nepříjemné. Opakovanému vystavování se obávaným situacím, bude napětí poklesávat, až pro Vás zvládnutí situace nebude žádný problém.

 ♥ Pokud chcete přesto zhubnout, jednejte tak, jako byste již svého cíle dosáhli. Mnoho lidí si plánuje budoucnost potom, co zhubne. Neříkejte si, až zhubnu, ale udělejte to teď.

 

Pokud by Vás cokoliv zajímalo k danému tématu, nebojte se napsat do komentářů pod příspěvek, na email jakchutnazdravi@gmail.com nebo do zpráv na facebookový profil Jak chutná zdraví. Mějte příjemný zbytek týdne, přátelé!

 

zdroj informací: 

MÁLKOVÁ, Iva, Hana MÁLKOVÁ a Martin PÁVEK. Já zhubnu zdravě a natrvalo: můj průvodce na 12 týdnů. Praha: Smart Press, 2017. Hubneme s rozumem. ISBN 978-80-87049-91-4.

1 thought on “Miluj své tělo aneb cesta ke spokojenějšímu já.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *