Živí cukr nádorové buňky?

Téma vztahu mezi cukrem a rakovinou se velmi často stává terčem úzkostných spekulací a dezinformací v médiích i na internetu. Bezpochyby je glukóza (jedna z forem sacharidů) základním a nejrychlejším zdrojem energie pro všechny tělesné tkáně. Pro buňky mozku a červené krvinky je glukóza jediným zdrojem energie, bez kterého se neobejdou. 

Bez cukru to nepůjde…

Myšlenka, že cukr může přímo napomáhat růstu nádorových buněk, může vést k tomu, že někteří lidé vyloučí všechny potraviny obsahující sacharidy. To je kontraproduktivní pro každého onkologického pacienta, který se snaží udržet svou tělesnou hmotnost stabilní při současné onkologické léčbě. Pokus o úplné vyloučení veškerých sacharidů se může stát natolik úzkostlivý a stresující, že se v těle spustí obranné mechanismy. Zvýší se produkce hormonů, které mohou zvýšit hladinu glukózy v krvi a potlačit imunitní funkce organismu. Bez jakéhokoliv příjmu sacharidů bude naše tělo vyrábět glukózu z jiných zdrojů, včetně bílkovin a tuku, např. bílkovin ze svalů i za cenu oslabování jejich funkce. Může dojít ke ztrátě svalové hmoty, která způsobí slabost, únavu. Může se prodloužit doba hospitalizace či vzniknout další zdravotní komplikace, které souvisí s nedostatečnou výživou. Úbytek svalové hmoty především výrazně sníží efektivitu nastavené onkologické léčby. 

Pokud je onkologický pacient schopný jíst normální množství jídla a udržet si tělesnou hmotnost, je žádoucí omezit nadbytek jednoduchých sacharidů (slazené nápoje, sladkosti apod.). Talíř by měl být ideálně z 1/3 tvořen zdrojem bílkovin, z 1/3 zastoupen sacharidy a z poslední 1/3 ovocem nebo zeleninou. Jako doplněk by neměl chybět zdroj kvalitních tuků, upřednostňujte ty rostlinné. Zdrojem vysokého obsahu bílkovin může být libové maso, ryby, šunka s vysokým obsahem masa, tvrdý sýr, tvaroh, řecký jogurt s vysokým obsahem bílkovin, vejce, luštěniny (podle snášenlivosti), tofu atd. Na trhu se v poslední době objevují čím dál častěji potraviny obohacené o bílkoviny (cereální kaše, mléčné výrobky, nápoje, raw tyčinky apod.). Možná by stály za vyzkoušení, pokud hledáte inspiraci. Mezi zdroje sacharidů můžeme zahrnout přílohy k obědu např. vařené brambory, rýže, těstoviny, knedlík, pohanka, jáhly a další cereálie, pečivo. 

Při snížené chuti k jídlu a nízkém příjmu stravy může pomoct sipping neboli speciální klinická výživa pro nemocné určená k popíjení. Více informací o sippingu lze získat od nutričního terapeuta či nutričního lékaře. 

zdroj informací: https://www.oncologynutrition.org/erfc/healthy-nutrition-now/sugar-and-cancer/
zdroj obrázku: indushealthplus.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *